Alla inlägg under mars 2018

Av veronica - 7 mars 2018 17:18

Swischens första pass med tighta svängar på balansen. Här har jag den gamla targetmattan den är för bred och ställer till det och den rör sig och måste tejpas med silvertejp.

Börjar med halva balansen tills vi ligger på 80%.



Av veronica - 6 mars 2018 17:20

Banträningen med Scoobie förra veckan där fanns några utmaningar. Bland annat ville han inte svänga efter signalen jag gav utan gick runt, säkert pga av att hindret stod nära väggen. Om och om igen gjorde hans samma sak sedan behandlade han serpentinerna som en threadle... annars var det mycket som han gjorde bra.

Själv får jag jobba med kontakten när jag springer, läskigt att springa och ha blicken riktad åt ett annat håll :O.


Av veronica - 5 mars 2018 19:32

Nya mattan fungerar perfekt. Yoga matta som jag klippt till och satt fast med klämmor på baksidan. Köpte en mjukare variant av matta då den inte får vara styv då den ska ligga tätt. Billigt och bra på rusta och klämmorna på Bauhaus om det är någon som undrar. Nu slipper jag silvertejp och fula ord över den andra mattan. Helst hade jag velat ha röd men närmast var rosa så då fick det bli den.

Fick jobba från nocken först och sedan kunde han ta hela med hjälp av en PNU framför A-hindret. Jag kör bara RC en gång i veckan då det blir ganska många repetitioner med 4x5. På frestande för tassarna om det blir för mycket.

Det går iallafall framåt.


Av veronica - 4 mars 2018 19:13

Idag gjorde Swisch sin tävlingsdebut i Fagersta Hoppklass1. Det har varit en del fjärilar i magen över denna tävling och då inte över själva tävlandet i sig. Swisch är ju en reaktiv hund som skäller och gör utfall mot andra hundar speciellt nära. Att vara i ett utrymme där det är fullt av hundar med luckor på 1 m är ju inte riktigt vad man drömmer om precis. Men utanför planen är han ju kopplad men innanför planen okopplad och mardrömmen är ju målgången då man springer mot en utgång inga hinder kvar men massa av hundar och förare som står och tittar.

Så det har varit en noggrann planering och genomgång av den som skulle vara mottagare vid målgången ett fler tal gånger.

Sov oroligt på natten och drömde att han gick bananas i ridhuset och folk kom och lade en hand på axeln och sa ska du verkligen tävla med denna typ av hund. 


Han gick verkligen igång bland de andra hundarna och ett tag verkade det vara en sanndröm man drömt, man fick ta tag i selen och dra förbi honom i de små luckorna som fanns, godis tog han knappt så jag testade den inövade ryggsäcken och smek på bröstet och då blev han tyst. En liten lucka in på agilityplanen fanns framför honom och han fick syn på alla hinder och plötsligt var workingmode påkopplat och de andra hundarna inte så intressanta längre.

När vi väl gick in på planen var fokuset riktat åt rätt håll.

Min plan var att ligga lite efter på slalomen eftersom det kom efter däcket. Jag tänkte att det skulle ha en liten bromsande effekt så han hade en chans att hitta ingången men han var förbi slalomen innan jag ens han säga slalom. Så det blev omtagning 2 gånger, sedan diskade vi oss på fel tunnel ingång vilket var slarv från min sida då jag släppte honom lite för tidigt innan han hade låst på rätt öppning. Men samarbetet och teamkänslan fanns och det var en fantastisk känsla att gå i mål med en hund som hade fokus på agilityn.


Hoppklass a lopp



B-loppet 

När vi kom utanför byggnaden var det en helt ny kille som var i kopplet. Han tittade på de andra hundarna utan att gå igång nämvärt och hade bara agility i tankarna. Vi kunde gå in utan en massa skällande och utfall och satte oss med napp i munnen och tittade på en liten glipa in på planen 3 hundar innan.

Vi gick in och körde, allt fungerade fint till slalom ingången kom. Jag stod och valde mellan att stanna upp, låta han sköta ingången själv eller göra ett framförbyte en threadle hand som hjälp in i slalomet på banvandringen. Jag valde att stanna upp och låta han lösa det själv det gick ju sisådär. Vi fick 10 fel då slalomet fick tas om 2 ggr.


Jag är jättenöjd med hans hoppning, hans samarbete fokus.

Nu ska vi ta och träna raka ingångar men sanningsenligt, på träning missar han sällan en slalomingång. Jag har bara tränat på vita pinnar och funderar över var det finns gula pinnar någonstans att träna på. Men slalom efter däcket får vi ta och träna på, hundarna hoppar långt i däcket och kommer väldigt snabbt fram till slalomen vilket gör det ganska svårt. Jag tror att det var många hundar som gjorde fel på det idag.


Det känns som om det ska gå och betinga många hundar= agility. Det ska bli en spännande tävlingssäsong i år iallafall.




Av veronica - 3 mars 2018 12:51

Nu tar vi all träning som gjorts på plattformen till A-hindret. (Vito thinking game) Targeten ska trampas på minst med en framtass och två bak. Framtassen för att han ska gå neråt innan svängen och baktassarna för att skjuta på med fart vid svängen. Lägg märke till den fina silvertejpningen av mattan. ;P Alltså allt strul omkring denna matta gav några pengar till svärburken ska sägas men nästa film kommer ni få se den nya mattan.


Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards