Alla inlägg under oktober 2017

Av veronica - 7 oktober 2017 15:00

23/9-2017

Pass 14 Gungan

I detta pass lade jag ner mycket fart och farten min skulle fortsätta för att se om han blev kvar och gjorde sitt beteende.

Men han är lite på sniskan när han gör det. 

Planen är nu att leka The dutt game först inomhus i soffan. Han måste lära sig att nosdutta fast en leksak ligger framför honom. (Störning.) 

Det får jag arbeta långsamt fram för han kan ännu inte detta.

Jag kommer ta fram target när vi tränar igen för att han inte ska hamna på sniskan.

Planen är att när han kan göra en nosdutt fast en boll ligger framför kommer han ha riktningen så jag kan ta bort targeten och vara på olika ställen själv utan att han ska bli sne på något sätt. Sedan tar vi bort bollen ibland och belönar alltid framåt i riktningen med bollen. De flesta gånger får han aldrig springa fram till mig utan belönings förväntan ska ligga framför gungan.

Jag kommer även ta ut leken till The stone game på promenaderna för att kunna jobba fram det beteendet jag vill ha innan jag lägger över det på gungan.


 

Av veronica - 7 oktober 2017 13:18

Idag har vi tävlat i hoppklass 3 på Stockholms avdelningen. Min kriterie var att stanna upp om något hinder revs och ta tid på mig att ställa upp det och fortsätta sedan. Jag hade också en plan för de två runt som fanns på plan. Det första som skedde var på hinder 3 där följde jag med i rörelsen vilket gör att han inte stressas av att jag sticker iväg. Näst sista hindret gav jag han mer plats för att landa och stannande kvar då jag inte behövde ligga före. Disken skedde pga av dåligt blindbyte men när jag tittar så inser jag att Scoobie hoppar så fruktansvärt långt att han mer eller mer landar nästan jämsides med mig så även om jag varit lite tidigare med mitt byte så kan jag inte lägga in den innan avtrampet över hindret. Det enda jag kunnat gjort är att själv springa ännu snabbare för att hinna lite längre fram.

Jag är trots disken nöjd, då det känns som om vi är ett team och han behöll sin hoppning rakt igenom.


Av veronica - 6 oktober 2017 15:00

23/9 Pass 15 RC A-hinder


V.sida 111*1 100% träffar varav 20% stjärnträffar

H.sida 11**1 100% träffar varav 40% stjärnträffar


bättre träffar när jag ligger före vid PNU- thjooo


Av veronica - 5 oktober 2017 15:00

23/9 RC balans pass 16


V.sida **1*0- ökade till jogg 80% träffar varav 60% stjärnträffar

H.sida ***1* - gåendes 100% träffar varav 80 % stjärnträffar

V.sida 10*1*0 -joggandes 62% träffar varav 30 % stjärnträffar

H.sida 1**0*- joggandes 80% träffar varav 60 Stjärnträffar


Slutsats:ökar jag farten blir det ingen träff om jag hamnar efter stjärnträff



Av veronica - 4 oktober 2017 15:00

Den 20/9

Vi körde ett litet påminnelse pass.

Oj, vad dåligt det gick.

Ur på den 5:e pinnen eller inte hittade ingångarna så till slut tog jag bort ingången genom att stå nära och körde bara själva slalomen. Vi behöver köra teknik träning för han benteknik suger verkligen. För att han skulle inbilla sig att jag gick fortare tar jag små steg och rör mycket på benen för då blir han lite mer taggad och får bättra teknik och fart men jag hamnar inte för långt fram så han drar sig ur slalomet. Därav den spretiga bestämda gången på slutet. Det blir några pass med stegen och cavalletti som måste in planeringen under den kommande månaden.


Av veronica - 3 oktober 2017 15:00

Gungan den 20/9

Detta pass använde jag ingen target. Han går ner fint och gör en dutt. Han stannar kvar fast jag fortsätter och springa lite. Vilket är bra!




Av veronica - 2 oktober 2017 15:00

Pass 14 RC A-hinder 20/9-2017

 

Ny höjd med A-hindret vilket märktes på första passet då det blev svårt att träffa. Vi körde med 2x PNU precis som på balansen. (Höjningen var 2 länkar på kedjan.)

Fick ändra min fart till att gå innan jag ökade den till lätt joggande när han fick in träffarna.


V.sida 01100-går 40% träffar

H.sida *11*1-går 100% träffar varav 40 % stjärnträffar

V.sida 10110 -joggar 60% träffar

H.sida 11***-joggar 100 träffar varav 60% stjärnträffar


Slutsats: vänstersida starkare, inte ligga före ännu alls.




Av veronica - 1 oktober 2017 19:35

Detta är passet från den 20/9 så jag ligger lite efter med uppdateringen.

Jag har höjt balansen med 5 cm och kör med 2x PNU att snurra runt. Första passet får han inte riktigt några träffar så jag sänker hans fart och ställer han på nedfarten. Efter detta passet höjer jag kriterierna med att ta hela balansen och jag går sakta efter honom. Han tittar på mig när jag har honom på mitt vänster. Höger har han riktningen framåt.


V.sida *0000 20% stjärnträff -med fart

H.sida **00*1 67% träffar varav 50% stjärnträffar -nedfart stillastående

V.sida 11*10 80 träffar varav 20 stjärnträffar-nedfart stilla stående

H.sida **1*1 100% träffar varav 60 % stjärnträffar- går bakom

V.sida **0*1 80% träffar varav 60 % stjärnträffar-går bakom

H.sida *11*1 100 träffar varav 20 % stjärnträffar- går nästan jämsides



Slutsats:

När jag går får vi fina träffar och ben seperation. Starkare på höger sida och mer att titta på matte efter nedgång från vänstersida. 


Här var veckans schema vi jobbade efter. På torsdagen unnande vi oss ett offtrack promenad vilket inte är ofta jag gör numera med en 30 meters lina efter hunden, men finns inget skönare än att gå i skogen efter en arbetsdag och rensa huvudet.

 

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards