Alla inlägg den 23 september 2016

Av veronica - 23 september 2016 16:30

Nu så är snart Swischen 9 månader och det mesta är fortfarande ren vardagslydnad när det kommer till hans träning men det finns en hel del grunder till agilityn som är klara. Just nu jobbar vi med mycket kroppskännedom.

Jag har en grovplan som sträcker till hans 1 års dag vad det gäller grunder sedan kommer jag ändra inriktning på hans träning. De 3 månaderna efter 1 årsdagen kommer fyllas med mer fysträning och bygga muskler och kondition. Den enda hoppträning det blir är hoppteknik, dels för att bygga upp rätt hoppteknik men det är också ett sätt att träna upp hans kropp framförallt bakdelen. Framdelen kommer att tränas upp med K9Fitbones övningar. Det är först i mars vi kommer att börja med 2x2 slalom och lätta "riktiga" hoppövningar. Då har vi haft 3 månader av att bygga rätt muskler till de övningar som vi behöver. Själva inlärningen av hinder går snabbt när man har bra grunder för att lära och jag lägger hellre mer tid på att bygga upp hundens muskelmassa först. Jag tror att det är väl spenderad tid för att hindra skador i det långa loppet. Alla mina hundar har inte fått börja tävla förrän de är 2 år.


Texten till filmerna kommer nedanför.


Grunder för rc med target matta, jag använder mig av löst sittande benviktsmanchetter för att markera framtassarna då jag är ute efter framdelsträff. Det är svårt att vid högre fart hinna se vilken tass som träffar mattan speciellt när man själv är i rörelse. Min musa är Susan Garrette.


 Här tränar vi följsamhet i svängar.


Nu får ni stå på huvudet .... Vet inte varför filmen hamnar upp och ner då den är rättvänd i både mobil och dator och jag testade att spara om den "felvänd" men den hamnar fortfarande upp och ner här.

Tränar en hel del tunnelingångar och utnyttjar det draget till att introducera threadle arm- med kom. Ganska omgående har jag tränat mitt här, här klapp vid sidan som betyder sök till min sida. Den används för att kunna passera ett hinder väldigt nära utan att ta det. Jag har gärna tunnelgalna hundar men de ska kunna lyssna på mitt här, här kommando...


 
Första tillfället med FitPaw Pods.

Jag körde dem direkt efter 4 tassar i en låda på exakt samma plats. Det är första gången jag jobbar med dem på det här sättet, annars brukar jag välja att jobba med framtassarna för sig, sedan baktassar med backa innan jag sätter ihop det. Men jag var sugen att testa ett annat inlärningssätt denna gång. Och vi fick till 3 tassar på och jag såg ett tydligt arbete av baktassarna så det här verkar lovande.



Vid 4 månaders ålder börjar jag vänja mina vid att hoppa upp och stå en kort stund på balansbollen. Jag är noga att de står rak i ryggen med benen under sig. Vi har precis börjat med lite sida till sida försiktigt, hans bakdel följer gärna med på en av sidorna.






 
 

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards