Alla inlägg den 18 januari 2009

Av veronica - 18 januari 2009 15:56

Idag åkte vi till klubben för att byta miljö på vår träning. Ibland kan man bli lite förvånad över vilken skillnad det kan göra på ens träning. I början hade vi inga andra hundar som var där och sprang runt oss. Men bara att vara på planen gör att min hund har ett annat beteende än hemma arenan, som kan reta gallfeber på sin matte. (Söka av planen efter godis.) Jag har börjat lägga ner henne mellan momenten för det är ju oförenligt med att springa och snoka av planen och plockar upp henne med fot och går till starten för momentet. Full kontroll över hunden allstå. Höll kontroll över mitt humör hela träningen igenom. (Klick till matte.)Gjorde tre inkallningar som jag var helt nöjd med.Rutan gjorde jag dumheten att inte dela upp utan körde från konen till inkallningen och fick då ett jättefint in i rutan men ett dåligt avslut när hon satte sig snett i ingången. Fick ju då straffa allt detta och allt körde ihop sig. Den som gapar över mycket...Fick helt enkelt ta en timeout för matte att tänka igenom hur vi skulle fortsätta för att få rätt beteende utan tveksamheter. Jag fick sätta ut targetplattan och hålla henne i kopplet och släppa henne när hon var tänd på att springa till rutan. Hade en stategisk belöningsplacering bakom rutan som stödde springa in i rutan också.Apporteringen med dirigeringen körde vi fem skick mot vänster idag. Första skicket är ju förstås det mest osäkra, de andra får hon bra tempo ut, in har hon alltid bra tempo på och fint avslut idag också.Dum rutan idag gick mindre bra det är sättandet som inte är klockrent. Jag får vara väldigt noga med hur jag säger kommandot och när det är så känsligt blir det lätt att det blir fel från mattessida (Ser vi något mönster här). Får träna mer på sättandet tänker träna som man arbetar med stimuluskontrollen på slutet. Säga olika kommandon och hon ska kunna bjuda på rätt beteende. En lyssnar övning alltså. Det borde göra sättandet säkrare och inte lika känsligt på hur jag betonar signalen med rösten.Vittringsprov gjorde vi tre gånger utan att ta ingångarna, så jag kunde belöna det fina luktdiskrimineringen.(Ser hon lär sig av sina misstag, matte då alltså;)Tränande på plats beteendet och det har blivit bättre, snabbare ner gångar med hakan i backen och nu väntar hon någon sekund på signalen. Det ser riktigt snyggt ut.

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards