Alla inlägg den 15 augusti 2008

Av veronica - 15 augusti 2008 21:38

Min hund har ovanan att gnälla ibland på platsliggningen. Så nu har jag gett henne i uppgift att hålla huvudet i marken, ett oförenligt beteende då man ska gnälla hoppas jag i alla fall.


Jag började med en liten targetplatta mellan tassarna på henne när hon lagt sig frivilligt. Där blev det nos på plattan. Så småningom flyttade jag ut plattan sakta utåt för att kunna få till hakan på plattan. Först ville hon röra sig mot plattan och få nosen på, men då rök plattan snabbt bort och den kom fram när hon låg stilla igen. Till slut hade vi fått ut plattan och fått hakan i backen beteende. Nu använde jag mig av target överföringen som vi tränat in sedan förut. Plattan fasades ganska snabbt ut och jag hade ett ”hakan i backen beteende” nu var det dags att lägga på tid.


Här kom de riktiga svårigheterna. Då hon fått många klick för hakan i backen blev det en stökig utsläckning med arslet som lyftes i luften och tassar som flyttade på sig. Jag hade inte riktigt koll på vad bakdelen på hunden gjorde och framdelen samtidigt vilket gjorde att hon fick några klick för sin rörliga bakdel innan jag märkte att så var fallet. Försökte med doggie zen men skadan var redan skedd och det blev bara mer rörelse och både hund och jag började bli riktigt frustrerade. Sista utvägen var extern belöning bakom hunden och det blev lösningen på problemet. Där fick jag henne att ligga stilla och kunde börja arbeta med tid igen utan att få bakdelen att lyfta från marken. Sedan kunde jag ta till doggie zen, handen öppen när hakan är i backen, handen stängs när hackan lyfter från marken. Nu blev det genast framgång och vi kunde snabbt klättra i kriterieplanen. Nu ligger vi mellan 10-20 sekunder och ökar för varje träningstillfälle. Kan kännas långt till 8 minuter, tur att vi tagit sabbats år från tävling och tränar om för att kunna tävla nästa år.

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards