Alla inlägg den 20 oktober 2008

Av veronica - 20 oktober 2008 22:03

Har arbetat med plats beteendet. (Hackan i backen)Vi är uppe i 1 minut men det är mycket känsligt för störningar. Tiden gör ju att det inte blir någon hög belöningsfrekvens och missar man en belöning kostar det lite väl mycket och beteendet blir lite tveksamt. Dessutom ska det sägas att det är ganska tråkigt att stå och stirra på sin hund i över en minut för att sedan klicka. Så för en vecka sedan bestämde jag mig för att börja jobba med störningar istället. Jag tar ett kriterie i taget så tiden har uteslutits nu.Jag började med att släppa godisbitar framför nosen på henne. Steg 2 fick bli att släppa godisbitar från sidan för att locka henne att vrida på huvudet lite. Hon gör bara det en gång, om hon skulle vara kapabel till att säga något skulle det nog vara att svära för sig själv. Steg 3 började jag röra på fötterna och armarna framför henne. Till slut tog jag några steg för att helt kunna gå runt henne. Steg 4 går jag förbi och ställer mig 3 meter bakom. Steg 5 ställer mig väldigt nära i utgångsposition.Steg 6 droppar godisbitar i pälsen på henne. Japp det är där vi är riktigt taskiga. Steg 7 kliva över henne.Vi jobbar nu på steg 5 nivån på gräsmattan. Inomhus är vi på steg 4. Godisbitarna låter lite mera i parketten och lockar nog lite mera för tittning.För att öka nivån ytterligare tänker jag låta någon annan stå för störningen när hon nått nivåerna med mig som störning. Någon annans godishand lockar lite mer.Slutligen tänker jag lägga till andra hundar som störning. Gå runt henne nosa på henne. Om hon klarar allt detta har vi väl endå ett pålitligt beteende.Med detta beräknas vi bli klara 2011 lagomt till hunden ska gå i pension. ;)

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards