Direktlänk till inlägg 3 augusti 2020

Vecka 31 med Qvick

Av veronica - 3 augusti 2020 13:09

Vecka 31 med Qvick

Passivitet

Pass 1: Från jobb till att ligga avslappnad 2,46 min

Pass 2: Från jobb till att ligga avslappnad 1, 93 min

Pass 3: Från jobb till att ligga avslappnad 1,07 min

Pass 4: Från jobb till att ligga avslappnad 3,57 min (fick hjälpa honom att byta plats då han låg och gnagde på verandan efter nötstrupen de åt på den plasten igår)

Pass 5: Från jobb till att ligga avslappnad 1, 36 min

Pass 6: Från jobb till att ligga avslappnad 1,47 min

Pass 7: Från jobb till att ligga avslappnad

 

Vallning (självförtroende)

Han var taggad idag, sprang rätt emot fåren och jag jobbade ganska långt ifrån med linan idag. Vi fick till några fina flanker. Han har tänt till men nu måste vi hitta lugnet och inte bara springa på. Vi jobbar med att fösa och göra en flank för att få fåren att stanna till och vända.


Simning (självförtroende) film

Han är lika taggad som de andra två över att simma numera. Det tog inte många ggr. Han hoppar i själv och simmar och han simmar lugnare ut det är först längre ut han börjar med sitt frambens plaskande och fånga vatten med munnen. Därav måste jag fortfarande ha han i lina då han blockerar sig. Men numera räcker det med ett ryck i linan och sedan ropa på honom och han simmar tillbaka. Han simmar lugn tillbaka. Det ska man jämföra med när jag drog in honom hela vägen med han fullt upptagen att äta varje droppe han plaskade omkring.


Balansboll (självförtroende)

Han hoppar upp på bollen själv men hoppar av lika snabbt. Så fokus har varit att vara kvar på bollen i valfri position.

Pass 1: sittande äta godisbitar under hög frekvens de sista 5 godisbitarna gav jag väldigt lågt så han var tvungen att resa sig för att kunna äta dem.

Pass 2: såg likadant ut som pass 2

Pass 3: Hoppade han upp på bollen och stod kvar själv. Han fick några godisbitar och så repeterade vi upp och stå och äta några godisbitar på bollen igen.

Pass 4: liknade som pass 3 så nu har jag nått veckans mål att vara kvar på bollen.


Vända och gå

Jobbat på morgonpromenaden med hela gänget. De vänder alla på en femöring när jag säger vänd.

Pass 1: 100 % utan koppel med fart i vändningen framåt åt andra hållet.

Pass 2: med koppel 100 %

Fick testa det i aktuell situation då en hund gick förbi: 80%

Pass 3: lös 100 % bra fart

 

Handtarget

Ej gjort


Vito thinking game del 1

Ej gjort


4 tassar i film

Eftersom det är omöjligt att få i den tredje tassen i lådan. Om han har två framtassar går han ur med en när han sätter sitt bakben eller tvärtom har jag funderat hur vi ska få till det. Jag testar just nu med en plattform som är mindre än lådan. Den har han inget problem att få alla 4 tassarna på. Så jag tänker använda den byta ut den i samma pass på samma ställe som lådan och se vad som händer.

Pass 1 med plattform och byte: Han ställde sig med 4 tassar på ganska snabbt. När jag bytte började han röra sig i ett annat mönster. Jag vände på lådan och då ställde han sig på lådan med 4 tassar på. Skillnaden i rörelsemönstret är plattformen jobbar han bakåt med baktassarna låsta. I lådan flyttar han framåt med framtassarna i och när samtidigt som baktassen åker i tar han ur en framtass.

Två alternativ att gå vidare på:

Plattform med lilla lådan på för att utnyttja det mönstret som kommer fram då eller lådan jobba med att belöna bara baktassar först sedan få till bakåt tänket med framtassarna.


Fokus

I buren, jag vid sidan om kastar leksaken.

Kriterie:fokus på leksaken 3 sek efter störning

Störning sakta trampande 80%

Störning sakta trampande 100%

Störning sakta trampande 100% varav 4 bröt han aldrig blicken från leksaken

 

Pallen

Pass 1: Gör halvvarv åt båda hållen med fart.


Lyssna på

kriterier

Hur många rätt

Sitter på golvet och rör om med händerna i godisburken medan jag ger kommando

60 % alla fel var på ligg

Står upp på golvet och rör om med händerna i godisburken medan jag ger kommando

80 % alla fel på sitt

(sitt, ligg, backa)

Står upp på golvet och rör om med händerna i godisburken medan jag ger kommando

11111 100% (sitt, backa, ligg)


PNU med buren

kriterier

Hur många rätt

Står när stolpen och tillbaka till buren

80 % en gång springer han inte in tillbaka i buren

Springer till stolpen och tillbaka till buren

10010  20% Om jag hinner fram till stolpen lite tidigt så jag blir stående där, då stannar han till. En gång gick han inte in i buren.

Springer till stolpen och tillbaka till buren

10111 80% om jag hinner före till buren blir jag stillastående och då stannar han

Springer till stolpen och tillbaka till buren

10011 60 % jag måste tajma min fart minsta lilla stillastående och han stannar till vid mig

 

Då procenten är alldeles för låg så behövs det mer träning runt PNU med signal innan jag kan jobba med detta. Nu är allt beroende av min tajming. Vi lägger detta på is tills vi tränat in runt signal på minst 3 m avstånd.


Runt

Runt PNU från 2 m

11111 100 %

Runt PNU från 3 m

11111 100%

Runt PNU från 3 m med signal

11111 100%

Runt PNU från 3 m med signal med mig lite i rörelse efter

11111 100%


RC med utlagd leksak

kriterie

hur passet gick

Rak linje till matta-leksak lagd klockan 2 ca: 3 m bakom mattan

10101 60 % lite beroende på hur långt till höger leksaken blev kastad .Han missade mattan med 5 cm.

Rak linje till matta-leksak lagd klockan 10 ca: 3 m bakom mattan

01011 60 %

Rak linje till matta-leksak lagd klockan 2 ca: 3 m bakom mattan

11011 80% han missade mattan pga sitt galoppsteg han sprang över den

 

Backa signal

Pass 1: trött av hundmötet innan så det gick inte att få honom att backa alls på kommando.

Pass 2 80% när kommandot gavs, 2 m bakåt träningplanen

Pass 3 80% störning av gående då han tittade sedan backade


Stationsträning

Pass 1: Altanen 100%

Pass 2: Altanen 100%

Pass 3 Altanen 100%

Pass 4 Altanen 100%


Tunnelmakaron

Ej gjort


Planering för vecka 32 för Qvick

Vallning

Simning

Balansboll

Jobba med perception övningar.

Handtarget

Repetera och läggas på signal.

Vito thinking game del 1

Fyra tassar i

Två alternativ att gå vidare på:

Plattform med lilla lådan på för att utnyttja det mönstret som kommer fram då eller lådan jobba med att belöna bara baktassar först sedan få till bakåt tänket med framtassarna.

Pallen

Lyssna på störning röra om i godisburk (inomhus med backa, sitt och ligg)

Lyssna på utomhus med leksaks belöning ligg och sitt

Backa utomhus i olika miljöer

Fokus

Runt PNU

RC med utlagd leksak

Makarontunnel

Stationsträning på klubben

Hoppteknik med grids

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av veronica - 31 mars 2022 15:00

Vissa hundar går inte bara upp i sin aktivitetsnivå vid hundmöten utan de behåller den under en längre tid efter mötet. (Flämtande andning, spänd kropp, huvudet som spanar efter fler mötande, hög svans osv.) Den aktivitetsnivån hunden ligger på eft...

Av veronica - 22 mars 2022 17:45

Ett enkelt beteende som handtarget kan underlätta för de hundar som har problem vid hundmöten.  Det ger hunden en uppgift och för de hundar som fastnar med blicken på mötet, är handtarget ett effektivt verktyg att styra bort blicken från den andr...

Av veronica - 15 mars 2022 20:00

Varför ska du använda långlina?  Vissa beteenden är självbelönande och om hunden får utföra dem kommer de att utföras oftare för varje gång hunden har gjort dem. T ex att sticka iväg till andra hundar, sticka på vilda djur eller fly. Långlinan ge...

Av veronica - 3 mars 2022 15:31

Berikning för hundar    Vad är berikning?  Det har pratats om berikning ett bra tag speciellt i djurparksvärlden. Men nu verkar det vara väldigt trendigt i hundvärlden och man ser ofta det ordet i olika sammanhang. Man har gått från att a...

Av veronica - 27 januari 2022 17:34

Det enklaste sättet att öka en hunds fokus och få pålitliga inkallningar och vara ointresserad av att sticka iväg på egna äventyr är att sluta vara den som enbart håller i ena änden av “snöret”. Istället för att se promenaden som ett verk...

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards