Direktlänk till inlägg 26 juli 2020

vecka 30 med Qvick

Av veronica - 26 juli 2020 16:15

Vecka 30 med Qvick

 

Passivitet

Denna veckas passivitetsträning har vi gjort i skogen. Då husse sågade ner träd var vi tvungna att vara stilla.

 

Vallning (självförtroende övning)

Vi var och vallade hos Åsa och har fått i läxa av Ninni hur vi ska gå vidare. Vi ska driva bakom och gå upp tills första tackan reagerar.

 

Simning (självförtroende övning)

Vi har varit och simmat utomhus och nu går han i själv och simmar mycket lugnare men han vill gärna skvätta upp vatten för att börja leka. Men det är mindre av det än förut. Han kom tillbaka själv men jag kommer att fortsätta använda mig av långlina, då han inte lyssnar och kommer in på min signal.

 

På och av från lek

Jag upplever att Qvick går upp snabbt i aktivitetsnivå men har svårt att gå ner i aktivitet efteråt. Så jag lägger in två pass om dagen där vi har lek som belöning så han går upp i aktivitetsnivå på vår lilla tomt. Därefter går vi in, (inga leksaker tillgängliga inomhus )jag sätter på tv och sätter mig och är allmänt tråkig igen. Jag klockar hur lång tid det tar för han att lägga sig ner och ser om vi kan få en utveckling är hemma innan vi tar samma sorts träning fast utomhus och en bänk att sätta sig på för mig.

 

Vända och gå

Är ett beteende jag vill använda mig av när vi snabbt behöver avlägsna oss från platser för att vi får ett trångt möte. Jag har utnyttjat agility-övningen att följa axlarna och göra ett fb och bara tagit fram den övningen med tillägget varje gång jag vänder säger jag vänd och belönar hans snabba vändande. Jag passar även på att använda det när jag har flocken lös och vi ska vända.

 

Två tassar på

Jag har tränat detta utan någon trigger först, fast med störningen att jag är ute och går med alla 3 hundarna vilket är det normala. Det jag gör är att pekar på det jag vill att han ska ställa sig med framtassarna på och säger upp. Vi har gjort det på stenar, soptunnor, elskåp. Så slog det mig att när inget finns att tillgå så kan jag använda mig själv. Så jag lade till det i träningen så ställer mig med framsidan åt det vi ska möta. Jag klappar mig själv på bröstet säger upp och han hoppar upp med framtassarna och jag matar på uppifrån. Vi fick använda detta en dag då en barnfamilj med flaxande rädda barn skulle förbi. Det fungerade alldeles utmärkt. Det fungerade även när vi var och vallade och vi hade hundar lösa från olika flockar tillsammans.

 

Vito game del 1 ?

Har precis hunnit bygga plattformen till övningen. Så vi hann inte alls börja med denna.

 

4 tassar i

Vi har nu kommit till att han kan bjuda på en fram och baktass i eller 2 baktassar eller 2 framtassar. Han erbjuder sällan 3 tassar. Så nu får jag fundera över vilket sätt jag vill gå vidare på.

 

Pallen

Hans höger snabb till ett halvt varv. Hans vänster snabbt till ett kvarts varv stopp och fortsätter sedan till halvt varv.

 

Burträning

Då stationsträningen är liknande behövde jag mer eller mindre bara påminna. Han går in sätter sig om jag rör buren och väntar på signal.

 

Lyssna på ,med störning godisrassel

Övningen går till på följande sätt. Jag rasslar med en godisburk som störning och ber om ett sitt eller ligg.

Pass 1: 60 % rätt

 

PNU- 2 varv 

PNU ramlade omkull och spiken som håller stolpen i gick sönder så just nu kan vi inte träna detta hemma. Han är säker på två varv till höger , vänster behöver han lite mer stöttning med.

 

RC med fokus på att jag står ur linje

Pass 1: Mitt vänster: 80 % störning med passerande rullstol och pratande ekipage när han missade mattan utan sprang i raklinje till mig istället när han glimtade på dem.

Pass 2: Mitt höger 100%

 

Backa signal i olika miljöer

Pass 1: utomhus på vår ”träningsställe”

Pass2: utomhus Finnstaplan (tveksamt)

Pass 3: klubben (tveksamt först sedan kom han igång)

 

Inkallning-framåt

Har vi kört 1 pass med 3 repetitioner.


Ta den

Jag kastar ut leksaken och håller han i selen. Säger ta den och så springer vi iväg mot leksaken tillsammans. Han har full fart mot leksaken, hoppar inte upp mot mig när jag släpper selen när jag säger ta den. (Vilket han kunde göra för några veckor sedan.) Jag vill ge kommandot i det ögonblicket han tittar på leksaken. Därför kommer kriteriet vara titta på leksaken innan 3 sekunder för att anses som en lyckad repetition.

Pass 1: 100%

Pass 2: 100% Han tittar på leksaken hela tiden efter kastet kan bryta sin blick när jag ger kommandot. Jag väntar tills den är på leksaken igen. De två sista repetitionerna höll han kvar sin blick trots kommandot.

Pass 3: 100% håller fokus på leksaken hela tiden lade till drag bakåt i selen.

Pass 4: klubben 100%

Stationsträning

Störning -Swischen jobbade med avstånd utan rörelse med från mig. 80 %

Avstånd med rörelse från mig 40%

 

Dolda tunnel ingångar

100 % raka tunnlar

Lång makaron tunnel 50 %


Planering för Vecka 31 med Qvick

Passivitet

Vallning (självförtroende)

Simning (självförtroende)

Balansboll (självförtroende)

Vända och gå

Handtarget

Vito thinking game del 1

4 tassar i

Fokus

Pallen

Lyssna på

PNU med buren

RC med utlagd leksak

Backa signal

Stationsträning

Tunnelmakaron

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av veronica - 31 mars 2022 15:00

Vissa hundar går inte bara upp i sin aktivitetsnivå vid hundmöten utan de behåller den under en längre tid efter mötet. (Flämtande andning, spänd kropp, huvudet som spanar efter fler mötande, hög svans osv.) Den aktivitetsnivån hunden ligger på eft...

Av veronica - 22 mars 2022 17:45

Ett enkelt beteende som handtarget kan underlätta för de hundar som har problem vid hundmöten.  Det ger hunden en uppgift och för de hundar som fastnar med blicken på mötet, är handtarget ett effektivt verktyg att styra bort blicken från den andr...

Av veronica - 15 mars 2022 20:00

Varför ska du använda långlina?  Vissa beteenden är självbelönande och om hunden får utföra dem kommer de att utföras oftare för varje gång hunden har gjort dem. T ex att sticka iväg till andra hundar, sticka på vilda djur eller fly. Långlinan ge...

Av veronica - 3 mars 2022 15:31

Berikning för hundar    Vad är berikning?  Det har pratats om berikning ett bra tag speciellt i djurparksvärlden. Men nu verkar det vara väldigt trendigt i hundvärlden och man ser ofta det ordet i olika sammanhang. Man har gått från att a...

Av veronica - 27 januari 2022 17:34

Det enklaste sättet att öka en hunds fokus och få pålitliga inkallningar och vara ointresserad av att sticka iväg på egna äventyr är att sluta vara den som enbart håller i ena änden av “snöret”. Istället för att se promenaden som ett verk...

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards