Direktlänk till inlägg 22 juli 2020

Gå från portad till tysthet under träningen- tysthetsträning och turtagning

Av veronica - 22 juli 2020 15:20

Att lära in att vänta på sin tur och vara tyst under tiden -4 olika beprövade sätt

 

Har ni ägt en hund som utan träning ligger lugnt och tyst och väntar på sin tur när ni tränar? Jag har iallafall inte gjort det.

Chintra gnällde, skällde varom annat när jag stod och pratade, inte ens tränade med någon annan hund. Lösningen blev att sitta i en bur med tyg över, det man inte ser existerade inte.

Sen kom Scoobie och jag gick i villfarelsen att jag fått en sådan hund, på alla tävlingar som liten satt han lugnt och tittade på agilityn och käkade nöjd korvbitarna som matte gav honom. Det var verkligen att kasta pärlor åt svinen, den dag han lärde sig vad agility var för något, förvandlade han till ett skällande monster som tumlade runt i sin tygbur för han skulle ut. Inte ett litet skynke kunde få tyst på denne herre, han hörde ju vad som på gick. Där var lösningen bollen, att kunna få tugga eller svinga runt ett spengummi när frustrationen var som högst. Först okopplad för kopplet triggade känslan av att inte ha kontroll, men till slut kunde ett koppel sättas på. Så har ni en bollfanatiker kan denna metod vara något för er.

Sen kom Swisch och redan när matte försvunnit 3 m från buren i träningshallen började han skälla och klättra runt i buren som en rabies apa och jag visste att den här resan skulle bli lång…

Vi påbörjade vår resa nappträning som jag valde att kalla den.

Den finns delvis dokumenterad på min blogg:

Men kort förklaring shapade jag in "napp". Jag tränade meningslösa saker med andra hunden men fokus var att belöna Swisch för den korta stund han hade leksaken i munnen. Sedan byggdes det ut med antingen tid eller fartiga aktiviteter.

napp träning del 2

nappträning del 3


Det som Scoobie gjorde naturligt tränade jag in på Swisch. Så effektivt att han faktiskt blev tystare än Scoobie.

Qvick visade upp samma beteende som Swisch men jag kände inte att napp var den vägen jag kunde gå med honom då han anser att en död leksak är tråkig. Den är rolig när någon annan håller håller den. Så här tränande jag med honom.

 

Övningarna tränar: impulskontroll, turtagning och att vara tyst under hög stress


Grunder som hunden bör behärska innan:

Plattformsträning/burträning att kliva på och vara kvar på en upphöjd yta

Doggiezen/omväntlockande med leksak eller godis


Jag valde att jobba med plattformar då det blir klart och tydligt för hunden när man är på och inte på en plattform. Dessutom på de flesta ställen jag tränar på finns det tillgång till en plattform vilket gör att jag kan både generalisera beteendet och att det är praktiskt användbart sedan.


Det första jag gjorde var att göra en träningstrappa mentalt alltså inte på papper men där jag delade in alla delar muntligt för mig själv. Där målet vi jobbar emot är översta trappsteget och det första trappsteget är vad vi behöver bemästra för att nå nästa trappsteg osv för att slutligen nå vårt sista trappsteg.


Det nedersta trappsteget jobbar vi med godis och lugna beteenden för de andra hundarna. T ex erbjuda ett ligg, godis, tillbaka till korgen och Qvicks tur att göra något. Här handlar det om att träna in turtagning. För Qvick var detta det nedersta steget då vi redan jobbat med ligga kvar i korgen och jag använt de andra hundarna som störning.

Sedan lade jag till lite rörelse. Sedan lite avstånd osv. När han klarar av detta är det dags att lägga på lite fart och fläkt och stress på slag.

Då jobbade vi med leksaker och bara kamp till att börja med men att kunna kontrollera sig själv när matte leker med andra är en milstolpe. Du kan reglera svårighetgraden på det sätt du leker med de andra och trigga igång ordentligt med att klappa och använda din röst som trigger som svårighet innan du kliver upp på nästa trappa.

Jag utnyttjade min altan som en plattform. Där kunde jag jobba mer med fart och rörelse på tomten. Scoobie kunde störa genom att trampa omkring på altanen och ruska runt med sin spengummi. Qvick får jobba med något beteende varje gång så det blir turtagning av jobb och inte bara med lek.


När allt det där fungerade åkte jag till klubben och jobbade med mera fart. Jag låter mina hundar utföra lätta agilityövningar som inte har några svårigheter men är fartiga. Jag använde mig av en kon som jag kunde skicka runt mina hundar runt och en raksträcka in i tunneln. Då kunde jag antingen vara nära bordet och skicka iväg hunden, eller ta mer avstånd ståendes och skicka iväg. Slutligen följa med springandes, du kan reglera din fart gå-jogga-springa allt du orkar som svårighet.

Lättast är när du själv står stilla och skickar. Svårare när du rör dig eller jobbar långt ifrån hunden.

Du bygger på med svårigheter med avstånd, energinivåer, tid tills du helt plötsligt inser att du befinner dig på översta trappsteget.




Numera fungerar träningen när jag kör själv alltid. I hundhall med andra hundar fungerar det oftast bra, det kan ibland bli ett litet gnällskall speciellt om han får vänta länge innan han kör. Då påminner jag bara om vad som gäller genom att ta ut honom utanför hallen vid dörren vänta i 10 sekunder och gå in igen. Så får han en ny chans.


För mer tips följ mig på

 instagram

 facebook



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av veronica - 31 mars 2022 15:00

Vissa hundar går inte bara upp i sin aktivitetsnivå vid hundmöten utan de behåller den under en längre tid efter mötet. (Flämtande andning, spänd kropp, huvudet som spanar efter fler mötande, hög svans osv.) Den aktivitetsnivån hunden ligger på eft...

Av veronica - 22 mars 2022 17:45

Ett enkelt beteende som handtarget kan underlätta för de hundar som har problem vid hundmöten.  Det ger hunden en uppgift och för de hundar som fastnar med blicken på mötet, är handtarget ett effektivt verktyg att styra bort blicken från den andr...

Av veronica - 15 mars 2022 20:00

Varför ska du använda långlina?  Vissa beteenden är självbelönande och om hunden får utföra dem kommer de att utföras oftare för varje gång hunden har gjort dem. T ex att sticka iväg till andra hundar, sticka på vilda djur eller fly. Långlinan ge...

Av veronica - 3 mars 2022 15:31

Berikning för hundar    Vad är berikning?  Det har pratats om berikning ett bra tag speciellt i djurparksvärlden. Men nu verkar det vara väldigt trendigt i hundvärlden och man ser ofta det ordet i olika sammanhang. Man har gått från att a...

Av veronica - 27 januari 2022 17:34

Det enklaste sättet att öka en hunds fokus och få pålitliga inkallningar och vara ointresserad av att sticka iväg på egna äventyr är att sluta vara den som enbart håller i ena änden av “snöret”. Istället för att se promenaden som ett verk...

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards