Direktlänk till inlägg 19 juli 2020

Vecka 29 för Qvick

Av veronica - 19 juli 2020 18:49

Vi har jobbat med passivitet på klubben och tittat på hundar när de tränat. Vi har suttit i centrum och ätit ute för att träna passivitet.

Vi har tränat lite hundmöten och det som fungerar bäst för Qvick förutom att ge honom avstånd vid nära möten är att ge en uppgift där hans blick hålls borta från den andra hunden.

T ex stå med framtassarna på en bänk med ryggen emot eller ett träd eller sten har vi använt oss av hittills. Han är inte som Swisch som scannar området efter föremål att jaga eller skälla på och ska ha koll på sin omgivning. Det är ganska lätt att leda om hans uppmärksamhet på något annat då han inte reagerar eller håller koll på hundar på ett visst avstånd.

Vi har nu bytt hans valpsele mot Scoobie gamla sele så han börjar bli en stor kille nu. Då hans tillväxtzoner inte alls syns något kommer han få gå upp i kalciumnivå och ha samma procent som de andra vuxna hundarna på 10%.


RC-matta med belöningsmaskin

Då batterierna var slut i fjärrkontrollen fick jag göra om min plan. Istället för belöningsmaskinen höll jag leksaken osynlig och ställde mig utanför linjen med mattan, han måste då söka upp mattan först och inte dra åt mitt håll och fick leksaken kastad i den tänkta linjen. Detta fungerade till höger första passet 80 %, till vänster 60 % Andra passet höger 100%, vänster 80%. Tredje passet vänster 100%, höger 80 %. 4:e passet 80 % han börjar ta ut steget mer så även om han passerar i mitten av mattan kan han missa med tassen på den. Dags att lägga till tasskriteriet på mattan genom en liten plattform.


Jaga ekorren runt hink- tidigare byte

Ej gjort


4 tassar i

Han har verkligen svårt att få alla tassarna i även fast han ryms i den mindre. Just nu lägger jag mer klickande på baktassarna i än framtassarna. Jag ska använda mig av omväntlockande nästa vecka för att få mindre rörelse och skapa bättre förståelse.


Backa ute -lägga på signal

Vi har jobbat ett pass varje dag och han backar nu utan plattform 2 m med signal och utan. I olika miljöer. Med plattform 4 m. 


Inkallning framåt/blindbyte

100%


PNU målsättning:2 varv åt varje håll

Han kan göra ett varv med säkerhet och ibland lägger jag in två. Men de görs inte med samma säkerhet. Han kan snurra runt träd och stenar då jag hade tanken att han skulle upp men…

 

Stationsträning målsättning: Scoobie deltar, arbeta längre ifrån bordet

Vi har gjort 3 verandapass och dessa klarar han till 95% av tiden med de svårigheter som givits.

Vi har gjort två pass på klubben. Han klarar av Swisch rörelse och lek till 80 %. Svårast är när vi är på avstånd och jag springer med t ex Swisch får göra balansen och jag springer snabbt med. Det är lättare när jag skickar och står stilla även när jag är på avstånd. Så jag har lagt mig på lätt jogging som störning som mellanting av svårighet.

Scoobie var svårast först där fick vi ligga på lättare kriterier på första passet. Som att jag skickar och inte går men vi har kommit över den svårigheten nu. Så länge inte Scoobie skäller är han kvar på bordet.


Tunnel klockan höger

Han ligger på 100% på höger sidan de två pass vi gjort.

100 % vänster


Följa kroppsspråket

Vi har kört 4 pass med att kunna följa mina axlar och byta håll. Första passet åt höger 80 %, vänster 60 %, 2 passet till 4 passet höger 100 %, vänster 100%. Jag kan göra fb och han följer dem nu.


Burträning

Inte gjord


Planering för vecka 30

Passivitets träning i olika miljöer

På och av från lek

Vända och gå (utnyttja kroppsspråksträningen och sätta på kommando)

Två tassar på

mellan

Vito game del 1 ?

4 tassar i

pallen

Burträning

Lyssna på ,med störning godisrassel

PNU- 2 varv

RC med fokus på att jag står ur linje

Backa signal i olika miljöer

Inkallning-framåt

Ta den

Stationsträning

Dolda tunnel ingångar

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av veronica - 31 mars 2022 15:00

Vissa hundar går inte bara upp i sin aktivitetsnivå vid hundmöten utan de behåller den under en längre tid efter mötet. (Flämtande andning, spänd kropp, huvudet som spanar efter fler mötande, hög svans osv.) Den aktivitetsnivån hunden ligger på eft...

Av veronica - 22 mars 2022 17:45

Ett enkelt beteende som handtarget kan underlätta för de hundar som har problem vid hundmöten.  Det ger hunden en uppgift och för de hundar som fastnar med blicken på mötet, är handtarget ett effektivt verktyg att styra bort blicken från den andr...

Av veronica - 15 mars 2022 20:00

Varför ska du använda långlina?  Vissa beteenden är självbelönande och om hunden får utföra dem kommer de att utföras oftare för varje gång hunden har gjort dem. T ex att sticka iväg till andra hundar, sticka på vilda djur eller fly. Långlinan ge...

Av veronica - 3 mars 2022 15:31

Berikning för hundar    Vad är berikning?  Det har pratats om berikning ett bra tag speciellt i djurparksvärlden. Men nu verkar det vara väldigt trendigt i hundvärlden och man ser ofta det ordet i olika sammanhang. Man har gått från att a...

Av veronica - 27 januari 2022 17:34

Det enklaste sättet att öka en hunds fokus och få pålitliga inkallningar och vara ointresserad av att sticka iväg på egna äventyr är att sluta vara den som enbart håller i ena änden av “snöret”. Istället för att se promenaden som ett verk...

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards