Direktlänk till inlägg 12 juli 2020

vecka 28 för Qvick

Av veronica - 12 juli 2020 17:18

Vecka 28

Veckans planering med övningar. Övningarna är fyllda med fetstil.

Impulskontroll med sitt och ligg. Qvick gör oftast rätt vilket skvallrar om att han inte kommer ha så mycket problem med att skilja muntliga kommandon åt. Detta har varit något som varit jättesvårt för både Scoobie och Swisch och för att vara ärlig har Swisch jättesvårt att lyssna utan upprepar gärna det första man bett om fortfarande. Jag väljer oftast att stänga de andra hundarna ute när vi tränar men denna övning har jag faktiskt haft med dem alla 3 på. Vilken motivations höjare, den som först gör som matte säger får godisbiten först. Jag har tagit denna övning utomhus och han ligger oftast på 100% under varje pass. Dags att lägga till störningar nästa vecka.


Jaga ekorre runt hinken Han vill gärna gena om jag drar leksaken tidigt och han tappar lite självförtroende när han gör fel. Så jag har valt att ligga på lättare sidan med denna övning då han tappar fart när han gjort fel.

 

Tunnel med klockan

Rakt fram till 90 grader hundens höger fungerar 100 % däremot vänster fungerade inte alls. Nästa vecka börjar vi från andra hållet först och jobbar sakta oss till 90 grader.


Target med matta

Just nu jobbar jag ca 5-6 m från mattan och låter han söka upp mattan själv. Mattan är så pass stor att han alltid kommer ha en tass på när han springer över den. Jag vill att han ska få upp självförtroendet att springa dit och fortsätta över den för att hinna i kapp leksaken som landar ca 3 m framför mattan. Då jag vet att han träffar varje gång han söker upp mattan (pga av mattans storlek) kan jag kasta lite före och får ett säkert framåt tänk utan att han börjar glimta bakåt då belöningen landar framför honom precis när han kliver på mattan. Han börjar få upp lite fart till mattan och nästa steg är lade vi ut leksaken lite snett från linjen vilket gör att han måste söka upp mattan mer medveten innan han väjer från linjen. Detta blev genast svårt då han tappar sin fart när han gör fel. Så nästa vecka ska jag testa att ta in belöningsmaskinen och stå bredvid honom istället och skicka honom till mattan och flytta belöningsmaskinen ur linje får vi se om det håller hans fart uppe fast han misslyckas vid något tillfälle.

Backa Vi kom igång väldigt snabbt med backandet. Han har inga problem med att backa upp på något det har jag sett många gånger då han kampat med Swisch och backar upp i mitt knä. Han lyfter medvetet upp bakbenen i mitt knä. Så jag är inte särskilt förvånad att det gick väldigt snabbt att få fram beteendet via plattformar. Pass 1 utnyttjade jag bäddarna och han kan backa 1,5 m bakåt. Pass 2 tog jag snabbt fram plattformen och byte plats, först själv sittande och sedan ståendes. Pass 3 tog jag ut plattformen på tomten, han kunde backa 1 m. Pass 4 tog jag plattformen ut i området med störning runt omkring oss. Han kan nu backa 2 m. Nästa vecka fortsätter jag backandet utomhus och lägga signal på det.

Självförtroende övning- Passivitets övningar och skvallerträning på klubben där han fick titta på andra hundar i rallylydnaden och i centrum där han fått hälsa fint på olika människor.

PNU

Jag har använt mig av hinken i två pass att shapa runt och höger medsols kan han ta två varv. Sedan tog jag fram den riktiga PNU och han kan runda ett varv åt varje håll när jag står nära den. Han har fått runda konen på klubben också så jag skulle säga att han är ganska snabb på att generalisera.

Inkallnings övning med handlingsarm, blindbyte och fram

Jag testade först att göra ”vanliga” handlings inkallningar för att se vad vi har. Han kommer in till rätt arm och söker sig till min belöningssida. Så jag testade att göra blindbytes inkallningar och han gjorde rätt varje gång. Han tar sikte på den sida jag bjuder in till och när jag byter så byter han sida också. Jag valde att göra blindbytet senare och senare men han är stensäker på att komma till rätt sida varje gång. Så nu har jag påbörjat fram genom att kasta leksaken framåt och säga fram innan.

 

Stationsbeteende: Jag har kört 3 ”altanpass” och han kan nu vänta på sin tur tyst när det gäller Swisch. Scoobie är svårt ännu så vi kommer att lägga in den typen av pass nästa vecka.

Jag har kört 2 ”bäddenpass” varav Scoobie var med på ett. Det fungerade klockrent och när det regnar kan jag använda dessa pass till att få till tysthetsträningen med tillgägget att lägga till rörelseövningar framför honom.

Ett pass på klubben då han fick sitta på bordet med enbart Swisch som störning. Han var tyst under hela tiden. Han tjuvade sig ner 2 ggr annars klockrent. Så jag vill verkligen få till ett pass nästa vecka där jag jobbar längre från bordet med Swisch innan Scoobie ska få vara med.


Nästa veckas planering för Qvick:

Passivitet på klubben och i centrum

RC-matta med belöningsmaskin

Jaga ekorren runt hink- tidigare byte

4 tassar i

Backa ute -lägga på signal

Inkallning framåt/blindbyte

PNU 2 varv åt varje håll

Stationsträning Scoobie deltar, längre ifrån

Tunnel klockan höger

Följa kroppsspråket

Burträning

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av veronica - 31 mars 2022 15:00

Vissa hundar går inte bara upp i sin aktivitetsnivå vid hundmöten utan de behåller den under en längre tid efter mötet. (Flämtande andning, spänd kropp, huvudet som spanar efter fler mötande, hög svans osv.) Den aktivitetsnivån hunden ligger på eft...

Av veronica - 22 mars 2022 17:45

Ett enkelt beteende som handtarget kan underlätta för de hundar som har problem vid hundmöten.  Det ger hunden en uppgift och för de hundar som fastnar med blicken på mötet, är handtarget ett effektivt verktyg att styra bort blicken från den andr...

Av veronica - 15 mars 2022 20:00

Varför ska du använda långlina?  Vissa beteenden är självbelönande och om hunden får utföra dem kommer de att utföras oftare för varje gång hunden har gjort dem. T ex att sticka iväg till andra hundar, sticka på vilda djur eller fly. Långlinan ge...

Av veronica - 3 mars 2022 15:31

Berikning för hundar    Vad är berikning?  Det har pratats om berikning ett bra tag speciellt i djurparksvärlden. Men nu verkar det vara väldigt trendigt i hundvärlden och man ser ofta det ordet i olika sammanhang. Man har gått från att a...

Av veronica - 27 januari 2022 17:34

Det enklaste sättet att öka en hunds fokus och få pålitliga inkallningar och vara ointresserad av att sticka iväg på egna äventyr är att sluta vara den som enbart håller i ena änden av “snöret”. Istället för att se promenaden som ett verk...

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards